Hallotta már azt a mondást, miszerint ha nincs kommunikáció, az is kommunikáció? Első pillanatban talán meghökkentően hangzik, de ha kicsit belegondolunk, könnyen megérthetjük.
Biztosan voltunk már olyan helyzetben, akár a gyermekünkkel, akár például amikor mi magunk voltunk kamaszok, hogy elhangzott egy kérdés, de mi nem válaszoltunk, vagy nem kaptunk választ.
Vajon ez is valamilyen válasz volt? Természetesen igen. Kifejezte a haragot, a dacot, s ehhez még szavakra sem volt igazán szükség.
A csend is lehet sokatmondó
Amikor két, vagy több ember egy helyen tartózkodik, akkor a csend is kommunikációs üzenetet hordoz. Azt jelenti, hogy nem érdekel minket a másik, hogy nem akarunk foglalkozni vele. A csend időnként nagyobb sértést jelenthet, mint a bántó szavak, hiszen azt jelzi, hogy nem figyelnek ránk, hogy nem számítunk a másiknak.
Természetesen a csend nemcsak negatív üzenetet hordozhat. Hiszen ha csendben vagyunk, attól még fordulhatunk a másik felé, meghallgathatjuk, akár támogatást, megértést is kifejezhetünk vele. Mindezt szavak nélkül.
Ha ilyen sokféle dolgot kifejezhetünk a csenddel, vajon mennyi mindent mondhatunk el, ha megszólalunk? A gyakorlatban nagyon összetett a kommunikáció folyamata és dinamikája, melyet gyakorlással lehet a leginkább hatékonyan elsajátítani. Az Online pszichológiai tanácsadás segítséget nyújthat az esetleges kommunikációs nehézségekkel küzdőknek is.
Rejtett üzenetek
A kommunikáció során a szavak, a pontos jelentésükön kívül további mondanivalót is hordoznak, amelyek fontos részei az üzenetünknek. Az érzelmeinket, amelyek az üzenethez kapcsolódnak, így is ki tudjuk fejezni. A stílus és a hangsúly árulja el ezeket, amik segítségével többletinformációt is eljuttathatunk beszélgetőpartnerünknek.
Ehhez jönnek még a metakommunikációs jelek is, amelyekkel igazoljuk az átadott információkat, de akár meg is kérdőjelezhetjük azokat.
Ha rosszallóan nézünk, miközben kedves hangsúllyal kérdezünk valamit, akkor nyilvánvalóvá tesszük, hogy valójában nem kedvesen érdeklődünk. Amikor ezzel szemben dühösen mondunk és úgy is nézünk közben, akkor megerősítjük azt, hogy dühösek vagyunk.
A kommunikációs tartalmak további szintjét a kapcsolati üzenet közvetíti, amelyben a másodlagos jelentést a már kialakult kapcsolat teszi hozzá. Például, ha megkérjük valamire a gyermekünket, akkor társulhat ehhez az a kontextus, hogy “azért, mert ez a feladatod”, vagy “azért, mert én azt mondtam”, de akár olyan is, hogy “már megint olyan lusta voltál”.
A kommunikációnak szerves része a befolyásolási szándék, vagyis az, amit el szeretnénk érni a mondandónkkal. A kommunikáció meghatározó egysége az üzenet előzménye is, hiszen ez is befolyásoló tényező lehet.
Ezek a tényezők azok, amelyeket mi közvetlenül közvetítünk, valamint a másik fél értelmezése is változtathat a kommunikáció sikerességén. Az értelmezést számos dolog befolyásolhatja, a korábbi tapasztalatokon túl akár a másik fél érzelmei is befolyásoló hatással lehetnek.
Mindez csak a kezdet. Ha meg szeretnénk érteni a köztünk zajló kommunikációt és a kommunikációs hibákat is, az Online pszichológiai tanácsadás segítséget nyújthat nekünk.
Segít, hogy meglássuk ezeket az összetevőket és többet értsünk meg magunkból, valamint a másik félből is. A megértés, valamint a helyes kommunikáció megfelelő alapot nyújt ahhoz, hogy pozitív kapcsolatokat alakítsunk ki szeretteinkkel.